نکات کوک کردن ساز ویولن برای تازه کاران

Tuning the violin using a tuner

موسیقی و نواختن ساز برای بسیاری از افراد نه‌تنها یک سرگرمی خاص به‌حساب می‌آید، بلکه یک هنر مقدس و ارزشمند است. افرادی که به‌تازگی شروع به نواختن ساز کرده‌اند، باید تمام تکنیک‌های اصولی و مفاهیم آن را نیز فرابگیرند تا بتوانند نغمه‌های واضح با ساز خود بنوازند. در میان سازهای مختلف، ویولن یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سازها در بین بسیاری از هنرمندان است. بنابراین نکات کوک کردن ساز ویولن برای تازه‌کاران نیز اهمیت بالایی خواهد داشت. 

اهمیت کوک کردن ساز ویولن

اگرچه در کلاس آموزش ویولن اولین نکاتی که به هنرجویان آموزش داده می‌شود، دررابطه‌با نحوه کوک کردن ساز است، اما بسیاری از هنرجویان مبتدی اهمیت این کار را نمی‌دانند و روش‌های کوک کردن ساز ویولن را یاد نمی‌گیرند. توجه به این نکته مهم برای اغلب هنرجویان و نوازندگان ویالن ضرورت دارد که در شرایط محیطی خاص همچون تغییرات دما، حمل‌ونقل ساز و تمرین یا استفاده مدام از ساز بر کوک بودن ساز تاثیر می‌گذارد. 

کوک بودن ساز به بهتر نواخته‌شدن آن می‌انجامد. بااین‌حال افراد مبتدی که به‌تازگی نواختن ساز ویولن رو شروع کرده‌اند، درصورت نداشتن اطلاع از نحوه کوک کردن این ساز، نباید آن را دستکاری کنند، زیرا دستکاری مداوم آن منجر به آسیب‌دیدن و حتی پارگی سیم‌های این ساز می‌شود. بنابراین تنها راه‌حل برای رفع این مشکل، یادگرفتن نکات و اصول کوک کردن ساز است. 

کوک استاندارد ویالن

کوک استاندارد ویالن

استاتید و نوازندگان حرفه‌ای یک نقشه راه برای کوک کردن استاندارد این ساز تعریف کرده‌اند که به ترتیب شامل نت‌های می، لا، ر و سل می‌شوند. آن‌ها به افراد مبتدی آموزش می‌دهند که برای به‌خاطر سپردن این نت‌ها، آن‌ها را درکنار هم قرار دهند که واژه ملارسل به‌دست آید و یادآوری نت‌ها آسان‌تر شود. افراد می‌توانند با کوک کردن ساز، رعایت موقعیت مخصوص و آرشه‌کشی بر روی سیم‌ها، آواهای می، لا، ر و سل را بشنوند. 

روش‌های کوک کردن ساز ویولن برای تازه‌کاران

اکنون که اهمیت کوک کردن ساز ویولن را دریافت کرده‌اید، باید با نحوه انجام این‌کار نیز آشنا شوید تا برای انجام آن نیاز نداشته باشید به‌طور مداوم نزد پیشکسوتان مراجعه کنید. ازطرفی احتمال دارد در نگاه اول نکات کوک کردن ساز ویالن برای تازه‌کاران کمی پیچیده و دشوار به‌نظر برسد، اما هنرجویان این امکان را دارند تا آهسته و پیوسته مراحل کوک کردن ساز ویولن را یاد بگیرند. 

نکته قابل توجه دررابطه ‌با کوک کردن این ساز این است که مشکلاتی همچون سفتی گوشی‌های کوک، هنرجویان مبتدی را از یادگرفتن این کار ناامید نکند. هنرجویان نباید اجازه دهند ترس از آسیب دیدن و پارگی سیم‌های ویولن اعتمادبه‌نفس آن‌ها را در انجام این کار از بین ببرد. 

اگرچه روش‌های متعددی برای کوک کردن ساز ویولن وجود دارد، اما همه این روش‌ها برای تازه‌کاران مناسب نیست. به‌طور کلی مبتدیان می‌توانند به دو روش ساز خود را کوک کنند که این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

کوک کردن ساز ویالن با استفاده از اپلیکیشن‌های خاص

 

تیونر یک دستگاه الکترونیکی است و نوازندگان این امکان را دارند تا آن را از فروشگاه‌های عرضه‌کننده ابزارآلات موسیقی تهیه کنند. انواع مختلفی از دستگاه‌های تیونر در بازار وجود دارد که شامل تیونر الکترونیکی دارای نشانگر و تیونر الکترونیکی با چراغ می‌شود. بنابر نظر اساتید و نوازندگان حرفه‌ای ویولن هنرجویان مبتدی که برای نخستین بار ساز ویالن را کوک می‌کنند، باید این دستگاه را به‌کار بگیرند.

اولین گام در استفاده از این دستگاه روشن کردن آن است. با این کار، افراد نشانگری را می‌بینند که میزان نزدیکی به کوک صحیح سیم را مشخص می‌کند. سپس باید به اولین سیم سمت راست ضربه بزنند و جایگاه نشانگر تیونر را ببینند. 

درصورت نزدیک بودن نام نت یا شماره سیم به نت نواخته‌شده، نشانگر به سمت مرکز تیونر حرکت می‌کند یا چراغ آن سبز می‌شود. پس از آن افراد می‌توانند این مراحل را برای تمام سیم‌های ویولن به‌ترتیب از سمت راست انجام دهند تا تمام سیم‌های ساز آن‌ها کوک شود. پس از کوک کردن تمام سیم‌های ویولن، باید با آرشه شروع به نواختن ساز کرد تا از کوک بودن سیم‌ها مطمئن شد.

کوک کردن ساز ویولن با استفاده از اپلیکیشن‌های خاص

کوک کردن ساز ویالن با استفاده از اپلیکیشن‌های خاص

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش اپلیکیشن‌های خاص، هنرمندان و نوازندگان می‌توانند به‌راحتی ساز ویولن خود را کوک کنند. این اپلیکیشن‌ها به‌راحتی و ازطریق گوگل‌پلی و اپ‌استور در اختیار افراد قرار می‌گیرند که اغلب به‌صورت رایگان هستند. 

علاوه‌بر این کار کردن با این اپلیکیشن‌ها بسیار آسان است که حتی افراد مبتدی و تازه‌کار هم به‌راحتی این امکان را دارند تا از آن بهره ببرند. یکی از نمونه‌های اپلیکیشن کوک کردن ساز Master Violin Tuner نام دارد. با نصب و اجرای این اپلیکیشن بر روی گوشی، در واقع افراد گوشی خود را به یک تیونر تبدیل خواهند کرد. بنابراین آن‌ها همانند روش قبل ساز خود را کوک می‌کنند. 

نکات مهم در رابطه با کوک کردن ساز ویولن

برخی از نکات قابل توجه برای کوک کردن ساز ویولن شامل موارد زیر می‌شود:

  • اغلب اساتید و نوازندگان این نظر را دارند که پس از یک ساعت نواختن ویولن، نوازنده باید آن را کوک کند. البته کوک کردن ساز به‌صورت روزانه و قبل از هر جلسه تمرین نیز مناسب است.
  • در هنگام کوک کردن ویولن معمولا از اصطلاح 440 هرتز استفاده می‌شود. این به‌معنای زیر و بمی صدای هر نت یا به‌معنای میزان بالا یا پایین بودن صدای هر نت درنظر گرفته می‌شود. برخی از ارکسترها یا گروه‌های موسیقی از 441 و یا 442 هرتز برای کوک کردن ساز خود استفاده می‌کنند که صدای سیم‌های ساز آن‌ها کمی بیشتر می‌شود. بااین‌حال تیونرهای معمولی به‌طور پیش‌فرض بر روی ۴۴۰ هرتز ساز را کوک خواهند کرد. 
  • افراد تازه‌کار معمولا نگران پاره شدن سیم‌های ساز خود در هنگام کوک کردن آن‌ها هستند. نکته قابل توجه دررابطه ‌با پاره شدن سیم‌ها این است که این مشکل درصورت چرخاندن بیش‌از حد گوشی‌های ساز رخ می‌دهد. درحالی‌که در کوک کردن ساز با استفاده از تیونیر به دستکاری گوشی‌ها کوک نیاز نیست. 
  • نکات مهم در رابطه با کوک کردن ساز ویالن

اگر که به‌تازگی ویولن خریده‌اند و نواختن آن را شروع کرده‌اید، باید اصول و مفاهیم کار کردن با آن و نکات کوک کردن را یاد بگیرید. نت‌های استاندارد این ساز به‌ترتیب شامل می، لا، ر و سل هستند. کوک کردن ویولن از این جهت اهمیت دارد که با انجام این‌کار می‌توان آواهای واضحی با ساز خود تولید کرد. روش‌های زیادی برای کوک کردن ویالن وجود دارد، اما افراد مبتدی باید برای انجام این‌کار از دستگاه تیونر و یا اپلیکیشن‌های آن استفاده کنند. 

نکات کوک کردن ساز ویالن برای تازه کاران

نکات کوک کردن ساز ویولن برای تازه کاران

گرد آورنده :

seo

مقالات مشابه

آموزش گیتار برای افراد مبتدی و کودکان معمولا با آکوردهای ساده‌تری آغاز می‌شود. این نکته شامل یادگیری آکوردهای ماژور و مینور ابتدایی است که G Major، C Major، D Major، A Minor از جمله آن‌ها هستند. این آکوردها انتخاب‌های مناسبی برای آغاز یادگیری مبتدیان هستند؛ زیرا پوزیشن دست آن‌ها ساده است و این افراد را...
اگر به‌دنبال یک گیتار جدید برای شروع مسیر موسیقی خود هستید، احتمال دارد با انتخاب بین گیتارهای C40 و C70 از کمپانی یاماها مواجه شوید. این دو مدل از خانواده گیتارهای سری C محسوب می‌شوند و توسط افرادی که در دنیای گیتار مسلط هستند، برای خرید توصیه شده است. اما چه تفاوت‌هایی بین C40 و...
گیتارهای طراحی‌شده برای افراد چپ دست به‌عنوان “گیتارهای چپ دست” شناخته می‌شوند و برخی از شرکت‌های سازنده ساز، مدل‌هایی خاص را برای این گروه از نوازندگان عرضه می‌کنند. در گیتارهای چپ دست، جهت تعویض جایگاه سیم‌ها (string swapping) و تنظیمات دیگر، بخش‌هایی از ساز، به گونه‌ای تغییر یافته‌اند که نوازندگان چپ دست بتوانند به‌راحتی از...
آرپژ یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های نواختن در موسیقی است که در اجرای آکوردها به‌کار می‌رود. در این تکنیک، نوازنده به‌جای نواختن همه نت‌های یک آکورد به‌صورت هم‌زمان، آن‌ها را به‌صورت ترتیبی و تک‌به‌تک می‌نوازد. این تکنیک در ابتدا مختص ساز هارپ بود اما به‌مرورزمان، در بسیاری از سازهای دیگر مانند گیتار و پیانو نیز استفاده...
گیتار یکی از آلات موسیقی پرکاربرد است که تقریبا در همه ژانرهای موسیقی، از سبک بلوز گرفته تا موسیقی پاپ، از آن به عنوان یکی از سازهای اصلی استفاده می‌شود. وجود انواع مختلفی از گیتار در دنیا موسیقی اصلی‌ترین دلیل کاربرد فراوان این ساز در سبک‌های مختلف موسیقی است. تاریخچه اختراع شکل مدرن گیتار به...
تقریبا هر معلم پیانویی به شما می‌گوید که به شکل خاصی پشت پیانو بنشینید و دست‌ها و انگشتان را روی پیانو قرار دهید. گاهی شما دلایل آن را نمی‌دانید و تنها به توصیه‌های معلم خود گوش می‌دهید، اگر معلم خوبی داشته باشید و به شما طرز نشستن صحیح را آموزش بدهد، این اصلا بد نیست....
دستگاه‌های موسیقی، نقش مهمی را در موسیقی سنتی ایران ایفا می‌کنند. این دستگاه‌ها از ترکیب چند گوشه یا نغمه تشکیل شده‌اند که با ترتیب مشخصی پشت سر هم قرار می‌گیرند. درواقع دستگاه‌ها، ترکیبی از نغمه‌هایی هستند که با قرارگرفتن در کنار یکدیگر، حال‌وهوای خاصی را به شنونده القا می‌کنند. هر دستگاه موسیقی دارای یک کوک...
اگر از علاقمندان به ساز کیلددار پیانو هستید و می‌خواهید در کلاس پیانو شرکت کنید با ساختار این ساز خوش صدا بیشتر آشنا شوید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید. در بخش‌های مختلف این پست تخصصی قصد داریم اجزای تشکیل‌دهنده پیانو و نقش هر کدام از آن‌ها روی عملکرد دستگاه را توضیح دهیم....