روش صحیح نشستن پشت پیانو

The correct way to sit at the piano

تقریبا هر معلم پیانویی به شما می‌گوید که به شکل خاصی پشت پیانو بنشینید و دست‌ها و انگشتان را روی پیانو قرار دهید. گاهی شما دلایل آن را نمی‌دانید و تنها به توصیه‌های معلم خود گوش می‌دهید، اگر معلم خوبی داشته باشید و به شما طرز نشستن صحیح را آموزش بدهد، این اصلا بد نیست. اما اگر بتوانید تمام جزئیات مربوط به روش صحیح نشستن پشت پیانو را درک کنید، البته خیلی بهتر خواهد بود. در این شرایط، بهتر آموزش می‌بینید و مطمئنا هم سریع‌تر یاد می‌گیرید و هم لذت بیشتری از یادگیری پیانو می‌برید.

شکل بدنی شما نحوه نشستن پشت پیانو را تعیین می‌کند

شکل بدنی شما نحوه نشستن پشت پیانو را تعیین می‌کند

قبل از هر چیزی تأکید می‌شود که روش خاص و تعیین شده‌ای را برای نشستن پشت پیانو تجویز نشده است. معلم پیانو اندازه دستان و انگشتان شما را می‌بیند. ضمن آنکه می‌داند اندازه بالاتنه شما چقدر خواهد بود و بنابراین می‌تواند شما را در مورد نحوه نشستن راهنمایی کند. در هرحال، به‌طور کلی مواردی هست که افراد باید رعایت کنند تا هم به‌خوبی آموزش بینند و هم خسته و دلزده نشوند. 

نحوه عملکرد پیانو روش صحیح نشستن پشت پیانو را نشان می‌دهد

برای کار با پیانو اولین کاری که باید انجام دهید این است که به داخل پیانو نگاه کنید و کمی در مورد نحوه عملکرد آن یاد بگیرید. پیانو یک ساز زهی محسوب می‌شود که در داخل آن تعداد زیادی رشته سیمی با طول‌ها و ضخامت‌های مختلف وجود دارد. این رشته‌ها برای تولید صداهای مختلف ارتعاش داده می‌شوند.

نکته مهم این است که برخلاف ویالن، پیانو از آرشه برای ایجاد اصطکاک در برابر سیم‌ها استفاده نمی‌کند. در عوض، مجموعه‌ای از چکش در زیر سیم‌ها وجود دارد که از پایین به سیم‌ها برخورد می‌کنند و آن‌ها را به لرزش درمی‌آورد.

هریک از این چکش‌ها به یک کلید خاص روی پیانو متصل می‌شود. وقتی آن کلید را فشار می‌دهیم، چکش به سمت بالا و به سمت رشته‌ها حرکت خواهد داشت. یک تکه نمد دیگر به نام دمپر نیز از بالای سیم‌ها حرکت داده می‌شود.

دمپر بین رشته‌ها قرار می‌گیرد و از ارتعاش آن‌ها جلوگیری می‌کند، به غیر از بالاترین نت‌ها، جایی که ارتعاشات بدون دمپر به سرعت محو می‌شوند. در ادامه چکش به سیم‌ها ضربه می‌زند، دمپر سیم‌ها را آزاد می‌گذارد تا مرتعش شود و ترکیب این چیزها به ما اجازه می‌دهد صدای تولیدشده را بشنویم.

انگشتان باید مستقیما به پایین حرکت کنند

انگشتان باید مستقیما به پایین حرکت کنند

وقتی روش صحیح نشستن پشت پیانو را رعایت می‌کنید، در واقع به شکلی پشت پیانو می‌نشینید که فشاردادن کلیدها را برای شما آسان می‌کند. این بدان معنی است که باید به‌گونه‌ای نشست که انگشتان دست، رو به پایین باشند. البته اهمیت دارد که حالت انگشتان در این وضعیت طبیعی باشد. وقتی پشت پیانو هستید، باید طبق موارد زیر نشسته باشید:

  • نیمکت یا صندلی خود را خیلی عقب بکشید.
  • روی نیمه جلویی نیمکت یا صندلی بنشینید.
  • آرنج‌ها را کمی از بدن خود دور نگه دارید تا حالت خمیده ایجاد کنند.
  • انگشتان خود را طوری خم کنید تا در واقع فقط نوک آن با کلیدها تماس پیدا کند.

چرا از انگشتان خمیده در هنگام نواختن پیانو استفاده کنیم؟

اگر انگشتان را روی صفحه کلید صاف نگه دارید، باید حرکات نسبتا بزرگ و سنگینی در پایین‌ترین بند انگشت انجام دهید تا آن‌ها را بالا و پایین ببرید. این کار باعث ایجاد استرس برای عضلات و تاندون‌های پشت دست می‌شود. دنبال‌کردن روش صحیح نشستن پشت پیانو این استرس و ناراحتی را هنگام نواختن پیانو در شما از بین می‌برد.

وقتی انگشتان را خم می‌کنید، می‌توانید کلیدها را با حرکت‌های بسیار کوچک فشار دهید. حرکاتی سریع‌تر و ظریف‌تر که عملا هیچ تلاشی نمی‌خواهد.  وقتی به انگشتان حالتی منحنی شکل می‌دهید، انرژی شما در نوک انگشت متمرکز می‌شود و این امکان را دارید تا حالت منحنی را در میلیون‌ها تنظیم مختلف تغییر دهید.

حالت صاف انگشتان مثل یک کلید برق است: تنها روشن یا خاموش می‌شود. درصورتی‌که که برای نواختن پیانو گزینه‌های بیشتری به غیر از روشن یا خاموش‌کردن احتیاج دارید.

آرنج‌های خمیده حالتی طبیعی در هنگام نواختن پیانو است

آرنج‌های خمیده حالتی طبیعی در هنگام نواختن پیانو است

وقتی آرنج‌ها در حالت خمیده و به پهلوها نزدیک هستند، وضعیت طبیعی دست‌ها نیز عمودی به سمت پهلوها است. در این حالت شما آماده نواخت پیانو خواهید بود. با این کار می‌توان مچ‌ها را چرخاند تا دست‌ها را به سمت پایین کشید و این اصلا دردناک یا استرس‌زا نیست. در هرحال، دست‌ها به‌طور طبیعی به سمت بدن تمایل دارند تا بیرون و این یک حالت نوازندگی عالی برای پیانو خواهد بود. 

نکته مهم دیگر در مورد روش صحیح نشستن پشت پیانو این است که هنگام نواختن پیانو، شانه‌های خود را بالا نبرید. این حالت تنش فوق‌العاده زیادی را به بدن وارد می‌کند. 

روی نیمه جلویی نیمکت یا صندلی بنشینید

در این حالت دسترسی بیشتری به تمام ماهیچه‌های بدن خود خواهید داشت. در واقع اگر بخش بیشتری از بدن روی نیمکت باشد، اینطور احساس می‌شود که نیمکت در حال جذب بخش زیادی از قدرت بدنی شما است. وقتی روی لبه نیمکت باشید، تمام تلاش و تمرکز شما روی کلیدهای پیانو خواهد بود.

اما به یاد داشته باشید که هر بدنی متفاوت است. مثلا افرادی که مشکل کمردرد دارند نمی‌توانند روی لبه نیمکت بنشینند و به حمایت بیشتری نیاز دارند. معلم در کلاس پیانو به شما کمک می‌کند موقعیت خود را متناسب با بدنتان اصلاح کنید. 

داشتن بدنی آرام هنگام نواختن پیانو مهم است

داشتن بدنی آرام هنگام نواختن پیانو مهم است

یک روش عالی برای بررسی اینکه آیا تمام اعضای بدن شما هنگام نواختن پیانو آرام است و هیچ تنش و استرسی ندارد، این خواهد بود که برعکس عمل کنید. از انگشتان پا شروع کنید و تمام قسمت‌های بدن خود را تا شانه‌ها منقبض کنید، یک ثانیه نگه دارید و سپس دوباره رها کنید. در این حالت خواهید دید که تمام قسمت‌های مختلف بدن شما به‌راحتی در جای خود قرار می‌گیرد.

روش صحیح نشستن پشت پیانو مهم‌ترین کلید در نواختن این ساز است. بنابراین، از بدن خود به‌گونه‌ای استفاده کنید که بیشترین کارآمدی را داشته باشد، کمترین تلاش را بطلبد و با روشی که پیانو ساخته شده است، بهترین اثر را ارائه دهد. بنابراین در این ساز، سهولت نواختن است که حرف اول را می‌زند.

روش صحیح نشستن پشت پیانو

روش صحیح نشستن پشت پیانو

گرد آورنده :

seo

مقالات مشابه

دانستن نکات سنتور نوازی برای افراد فعال در این زمینه بسیار حیاتی است تا بتوانند به یک نوازنده بهتر تبدیل شوند. تمرکز بر این نکات به هنرجوها کمک می‌کند تا با استفاده از بهترین روش‌ها، مهارت‌های نوازندگی خود را بهبود بخشند. سنتور، یک ساز زهی زخمه‌ای و سنتی است که صدایی گوش‌نواز دارد. در ادامه،...
سیم‌های سه تار پس از مدتی در اثر مجاورت با هوا و مخصوصا در رطوبت بالا اکسید می‌شوند و حالت کشسانی خود را از دست می‌دهند. در این حالت دیگر در کوک درست قرار نمی‌گیرند، طنین مطلوب را از دست می‌دهند و به مرور در نواختن سه تار اختلال ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل،...
آموزش گیتار برای افراد مبتدی و کودکان معمولا با آکوردهای ساده‌تری آغاز می‌شود. این نکته شامل یادگیری آکوردهای ماژور و مینور ابتدایی است که G Major، C Major، D Major، A Minor از جمله آن‌ها هستند. این آکوردها انتخاب‌های مناسبی برای آغاز یادگیری مبتدیان هستند؛ زیرا پوزیشن دست آن‌ها ساده است و این افراد را...
پیانو یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازهای موسیقی است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی تاریخچه پیانو یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین موضوعات مرتبط با سازهای موسیقی است. این ساز برخلاف سایر سازهای کیبوردی، قدرت اجرای دینامیک را به نوازنده می‌دهد. شما می‌توانید با فشار دادن کلیدهای پیانو، سیم‌های فلزی...
حذف صدای خواننده از آهنگ دلایل مختلفی دارد از جمله درست‌کردن یک بیت کارائوکه برای آواز خواندن و استفاده از آن در یک کلیپ یا تیزر. شاید هم به‌عنوان یک نوازنده، مایل هستید روی نسخه‌ای از آهنگ که صدای ساز مورد نظرتان از آن حذف شده است، بنوازید. ابزارها و برنامه‌هایی برای حذف صدای خواننده...
اگر به‌دنبال یک گیتار جدید برای شروع مسیر موسیقی خود هستید، احتمال دارد با انتخاب بین گیتارهای C40 و C70 از کمپانی یاماها مواجه شوید. این دو مدل از خانواده گیتارهای سری C محسوب می‌شوند و توسط افرادی که در دنیای گیتار مسلط هستند، برای خرید توصیه شده است. اما چه تفاوت‌هایی بین C40 و...
در این گفتار به این پرسش پاسخ خواهیم داد که “هوش موسیقی چیست؟” این هوش یکی از انواع هوش‌های چندگانه است که هوارد گاردنر در کتاب “چارچوب ذهن” مطرح می‌کند. علی‌رغم تصور عمومی و ساده‌انگاری در این‌باره، شکوفایی مهارت‌های موسیقیایی هر فرد هم نیاز به استعداد و هوش موسیقی دارد و متکی بر تلاش بلند‌مدت...
هوش موسیقی شکل منحصربه‌فردی از هوش و یکی از انواع هوش گاردنر و شامل درک شکل‌های مختلف بیان موسیقی و لحن، ریتم و صدای زیر و بم است. هوش موسیقی به مهارت در اجرا، آهنگسازی و درک الگوهای موسیقی اشاره دارد. هوش موسیقی کودکان اغلب در سیستم‌های آموزشی سنتی نادیده گرفته می‌شود. با این‌حال، بخش...