سریع‌ترین روش حفظ کردن نت موسیقی

how to memorize note fast

راه‌های زیادی برای به خاطر سپردن و حفظ کردن نت‌های یک قطعه موسیقی وجود دارد؛ اما برخی از آن‌ها بسته به روشی که مغز مطالب را در خود حفظ می‌کند موثرتر از بقیه روش‌ها هستند. برخی از افراد می‌توانند هر یادداشتی به خصوص نت‌های موسیقی را فقط با یک بار خواندنش از روی کاغذ به خاطر بسپارند. این در حالی است که برای برخی دیگر یادگیری و حفظ کردن نت از طریق گوش دادن به آن آسان‌تر است. برخی از افراد نیز با تقسیم یک صفحه بلند نت به چند متن کوتاه، بهتر می‌توانند محتوای آن را به خاطر بسپارند. در حالی که بعضی از هنرجویان نیاز دارند که یک باره و در قالب یک تصویر بزرگ نت‌های یک قطعه موسیقی را بخوانند و حفظ کنند. با آموزشگاه موسیقی رایمند همراه باشید:

چه روش‌هایی برای حفظ کردن نت‌ها وجود دارد؟

با وجود تمام تفاوت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ همه هنرجویان می‌توانند با کمی تمرین، حافظه خود را برای به خاطر سپردن دائمی نت‌های یک قطعه موسیقی بهبود ببخشند.

تکنیک یادآوری

یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن نت‌های موسیقی، استفاده از تکنیک یادآوری است. این تکنیک به حافظه شما کمک می‌کند که نت‌ها را از طریق مرتبط کردن‌شان به چیزی که ذهن‌تان با آن آشنا است به خاطر بسپارد. به عنوان مثال با این متد ساده می‌توانید نت C را با کلمه Cat در زبان انگلیسی مرتبط کنید؛ زیرا هر دو با حرف C شروع می‌شوند. به این ترتیب هر جای قطعه که نت C وجود داشته باشد با یادآوری کلمه Cat می‌توانید آن را به خاطر آورید. یا اینکه نت G را با کلمه Green به خاطر بیاورید. کلمات، نام‌ها و اشیاء زیادی در اطراف شما وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای به خاطر سپردن نت‌های موسیقی استفاده کنید.

روش ایجاد تصویر ذهنی

یکی دیگر از راه‌های بسیار عالی برای به خاطر سپردن نت‌های موسیقی، ایجاد تصویر ذهنی از نت‌ها بر روی آلت موسیقی است. شما می‌توانید این کار را با تصور اینکه نت مورد نظر دقیقا کجای آلت موسیقی شما قرار دارد انجام دهید. بنابراین اگرسازی که می‌نوازید پیانو باشد و شما در حال شرکت در کلاس پیانو هستید؛ با نگاه کردن به کلیدهای آن به راحتی می‌توانید به یاد بیاورید که کدام نت دقیقا روی کدام کلید قرار دارد.

ارتباط با موسیقی خاص

روش آخری که برای حفظ کردن نت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید؛ مرتبط کردن آن‌ها با یک آهنگ خاص است. اگر بتوانید آهنگی را پیدا کنید که ملودی مشابه با قطعه موسیقی‌ای که می‌خواهید نت‌های آن را حفظ کنید داشته باشد که چه بهتر. به این ترتیب هر زمان که آن آهنگ خاص را می‌شنوید؛ حافظه شما تحریک شده و نت‌های مورد نظر را به خاطر می‌آورد. این روش به ویژه برای حفظ کردن نت قطعات طولانی و پیچیده موسیقی بسیار موثر است.

با استفاده از یک یا چند مورد از این روش‌ها می‌توانید به راحتی نت‌های موسیقی را به خاطر بسپارید. فقط باید کمی صبور باشید و به تمرین ادامه دهید. مطمئن باشید که با تمرین زیاد و استفاده درست از این تکنیک‌ها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حتی بلندترین قطعات را نیز حفظ کنید.
حفظ سریع نت موسیقی

نکات و ترفندهای حفظ کردن نت‌ها در موسیقی

حفظ کردن همه نت‌های یک قطعه موسیقی ممکن است در نگاه اول دشوار به نظر برسد؛ اما اگر کمی تمرین کنید و صبور باشید؛ کم کم متوجه خواهید شد که حفظ کردن نت، ساده‌ترین کاری است که باید برای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه‌ای انجام دهید. در این بخش چند نکته مهم را یادآور می‌شویم که به شما در شروع کار کمک می‌کند تا ساده‌تر و سریع‌تر نت‌ها را حفظ کنید.
گوش دادن مکرر یک قطعه موسیقی به شما کمک می‌کند نت‌های آن را به خاطر بسپارید. اگر قطعه مورد نظر خود را بارها و بارها گوش کنید؛ مغز شما شروع به ذخیره راحت‌تر اطلاعاتی می‌کند که در این روند تکراری دریافت کرده است.
شما حتی می‌توانید با کار کردن همزمان دست و مغزتان روی ساز، نت‌ها را حفظ کنید. برای اینکار کافیست که هر صفحه نت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و جدا جدا و خیلی آهسته آن‌ها را بنوازید. با این کار مغز کم کم یاد می‌گیرد که نت‌های کل قطعه را چطور حفظ کند.
اگر هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند شروع به خواندن همزمان نت‌ها کنید؛ احتمالا زودتر قطعه را یاد می‌گیرید و دیگر نیازی ندارید که هنگام نواختن ساز برگه نت را جلوی چشمان‌تان بگذارید.
درک بهتر ساختار و هارمونی آهنگ نیز می‌تواند در مسیر حفظ کردن نت‌ها به شما کمک کند. با تقسیم یک قطعه به اجزای سازنده آن، بهتر می‌توانید نحوه عملکرد و نحوه اجرای صحیح آن را درک کنید.
قطعه‌ای که می‌نوازید را ضبط کرده و بارها به آن گوش کنید. اگر چندین بار به آهنگی که خودتان از روی برگه نت نواخته‌اید گوش دهید؛ هم می‌توانید ایرادات خود را زودتر پیدا کنید و هم نت‌ها و ریتم‌ها را بهتر درک کنید.
تمرین بدون نگاه کردن به صفحه نت نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. زیرا این کار به مغز شما اجازه می‌دهد نت‌های هر میزان را به هم متصل کرده و آنچه را که یاد می‌گیرید بهتر به خاطر بسپارد.

حفظ کردن نت‌ها از طریق حواس

بسیاری از هنرجوها با چالش عدم توانایی در حفظ کردن نت‌های یک قطعه موسیقی مواجه هستند. به خاطر سپردن تمام نت‌های یک قطعه، به خصوص برای افراد مبتدی ممکن است دشوار باشد. معمولا افراد می‌توانند اطلاعات را به چهار روش مختلف و با استفاده از ۴ حس بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی به خاطر بیاورند. هر کدام از این روش‌ها دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند. معمولا اکثر نوازندگان از دو روش اول و به صورت زیر برای حفظ کردن نت‌ها استفاده می‌کنند.
رایج‌ترین روش حفظ کردن نت، استفاده از قدرت بینایی است. با استفاده از این حس نوازنده می‌تواند نت‌ها را همانطور که روی صفحه نوشته شده‌اند روی ساز پیدا کرده و بنوازد. این روش برای افرادی که حافظه بینایی قوی دارند عالی است.
دومین روش رایج، گوش دادن به موسیقی از طریق میکروفون است. با استفاده از این تکنیک می‌توانید نت‌ها را بدون نیاز به خواندن از روی برگه بنوازید. این تکنیک برای کسانی که حس شنوایی قدرتمندی دارند و هنگام استفاده از این روش می‌توانند نت‌ها را بشنوند مفید است.

سریع‌ترین روش حفظ کردن نت موسیقی

سریع‌ترین روش حفظ کردن نت موسیقی

گرد آورنده :

admin

مقالات مشابه

دانستن نکات سنتور نوازی برای افراد فعال در این زمینه بسیار حیاتی است تا بتوانند به یک نوازنده بهتر تبدیل شوند. تمرکز بر این نکات به هنرجوها کمک می‌کند تا با استفاده از بهترین روش‌ها، مهارت‌های نوازندگی خود را بهبود بخشند. سنتور، یک ساز زهی زخمه‌ای و سنتی است که صدایی گوش‌نواز دارد. در ادامه،...
سیم‌های سه تار پس از مدتی در اثر مجاورت با هوا و مخصوصا در رطوبت بالا اکسید می‌شوند و حالت کشسانی خود را از دست می‌دهند. در این حالت دیگر در کوک درست قرار نمی‌گیرند، طنین مطلوب را از دست می‌دهند و به مرور در نواختن سه تار اختلال ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل،...
آموزش گیتار برای افراد مبتدی و کودکان معمولا با آکوردهای ساده‌تری آغاز می‌شود. این نکته شامل یادگیری آکوردهای ماژور و مینور ابتدایی است که G Major، C Major، D Major، A Minor از جمله آن‌ها هستند. این آکوردها انتخاب‌های مناسبی برای آغاز یادگیری مبتدیان هستند؛ زیرا پوزیشن دست آن‌ها ساده است و این افراد را...
پیانو یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازهای موسیقی است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی تاریخچه پیانو یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین موضوعات مرتبط با سازهای موسیقی است. این ساز برخلاف سایر سازهای کیبوردی، قدرت اجرای دینامیک را به نوازنده می‌دهد. شما می‌توانید با فشار دادن کلیدهای پیانو، سیم‌های فلزی...
حذف صدای خواننده از آهنگ دلایل مختلفی دارد از جمله درست‌کردن یک بیت کارائوکه برای آواز خواندن و استفاده از آن در یک کلیپ یا تیزر. شاید هم به‌عنوان یک نوازنده، مایل هستید روی نسخه‌ای از آهنگ که صدای ساز مورد نظرتان از آن حذف شده است، بنوازید. ابزارها و برنامه‌هایی برای حذف صدای خواننده...
در این گفتار به این پرسش پاسخ خواهیم داد که “هوش موسیقی چیست؟” این هوش یکی از انواع هوش‌های چندگانه است که هوارد گاردنر در کتاب “چارچوب ذهن” مطرح می‌کند. علی‌رغم تصور عمومی و ساده‌انگاری در این‌باره، شکوفایی مهارت‌های موسیقیایی هر فرد هم نیاز به استعداد و هوش موسیقی دارد و متکی بر تلاش بلند‌مدت...
هوش موسیقی شکل منحصربه‌فردی از هوش و یکی از انواع هوش گاردنر و شامل درک شکل‌های مختلف بیان موسیقی و لحن، ریتم و صدای زیر و بم است. هوش موسیقی به مهارت در اجرا، آهنگسازی و درک الگوهای موسیقی اشاره دارد. هوش موسیقی کودکان اغلب در سیستم‌های آموزشی سنتی نادیده گرفته می‌شود. با این‌حال، بخش...
گیتارهای طراحی‌شده برای افراد چپ دست به‌عنوان “گیتارهای چپ دست” شناخته می‌شوند و برخی از شرکت‌های سازنده ساز، مدل‌هایی خاص را برای این گروه از نوازندگان عرضه می‌کنند. در گیتارهای چپ دست، جهت تعویض جایگاه سیم‌ها (string swapping) و تنظیمات دیگر، بخش‌هایی از ساز، به گونه‌ای تغییر یافته‌اند که نوازندگان چپ دست بتوانند به‌راحتی از...