7 اشتباه رایج در نواختن پیانو

7 mistakes in playing the piano

آموزش پیانو یکی از کارهایی است که می‌تواند شما را خیلی سرگرم کند، اما در این مسیر یادگیری باید صبور بود تا نهایتا نتایج تمرین‌های خود را ببینید. مثل هر مهارت دیگری، اشتباهاتی رایج و در عین‌حال اساسی وجود دارد که باید شناسایی و از انجام آن‌ها اجتناب کرد تا تجربه یادگیری پیانو روان‌تر و دلپذیرتر شود. علاقه‌مندانی که در کلاس‌های حضوری یا مجازی در موسسه‌های مخلتف مانند موسسه موسیقی رایمند شرکت می‌کنند، احتمالا با برخی از این اشتباهات مواجه شده باشند. با این‌حال، این تعداد اشتباه رایج در نواختن پیانو شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

عدم تمرین برای داشتن انگشتان منعطف و نرم

1.    عدم تمرین برای داشتن انگشتان منعطف و نرم

خیلی‌ از علاقه مندان به آموزش موسیقی غربی و ایرانی، احتمالا این حس را دارند که انگشتانشان زیادی سفت است و به‌خوبی نمی‌توانند با آن کار کنند. این موضوع باعث می‌شود هنگام نواختن موسیقی دچار تنش عصبی شوند.
دست‌ها و انگشتان در نواختن پیانو خیلی ضروری هستند و باید راهی برای استراحت‌دادن به آن‌ها پیدا کرد. حرکت‌های کششی سبک و نفس‌های عمیق کمک می‌کند تا این مشکل حل شود. ضمن آنکه مربی پیانو در مورد کارهایی که در این خصوص می‌توان انجام داد نکاتی را به شما خواهد گفت.

2.    تلاش برای انجام خیلی سریع تمرین‌ها

داشتن اشتیاق در یادگیری پیانو عالی است! بنابراین امکان دارد تا حتی در مواجه با مشکلات، انگیزه و کشش لازم را داشته باشید و به تمرین و یادگیری چیزهای جدید ادامه دهید.
با این‌حال، تلاش برای بالابردن سرعت در انجام تمرین‌ها احتمالا مسیر یادگیری شما را کاملا منحرف کند. در واقع در ابتدای مسیر یادگیری باید با آرامش و منطق حرکت‌ها را پیش ببرید و تمرین کنید. سرعت زیاد باعث به‌وجودآمدن عادت‌های بد می‌شود، احتمالا اصول اولیه نادیده گرفته می‌شود و باعث خستگی بیش‌ازحد وعدم یادگیری صحیح خواهد شد.
روزانه زمان مشخص و نسبتا معقولی را برای تمرین در نظر بگیرید و اگر هنگام تمرین‌ها دچار استرس شدید و یا از پیشرفت خود ناامید بودید، چند ساعتی به استراحت بپردازید و بعدا از نو دوباره تمرین‌ها را شروع کنید.

3.    نادیده گرفتن جزئیات

چیزهای زیادی برای یادگیری و تسلط در موسیقی وجود دارد. جزئیات یک قطعه است که آن را از سطح معمولی بیرون می‌آورد و به اثری خارق‌العاده تبدیل می‌کند. توجه‌نکردن به جزئیات کار، یک اشتباه رایج در نواختن پیانو است.
توجه‌به جزئیات نوازندگی شما را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. با این‌حال، اغلب اوقات، افرادی که تازه شروع به یادگیری پیانو می‌کنند، احتمال دارد عناصری مانند پویایی حرکات، سرعت و وزن نت‌های موسیقی را نادیده بگیرند.
همه این عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند تا قطعه را به همان شکلی که نوشته می‌شود، بنوازید. حتما تمامی این موارد را حین تمرین‌ها موردتوجه قرار دهید.

عدم رعایت وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن

4.    عدم رعایت وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن

خم‌شدن بیش‌ازحد و وضعیت نامناسب بدن هنگام کار با پیانو نه‌تنها روی نواختن شما اثرات مخربی دارد، بلکه به بدن شما نیز آسیب می‌رساند. یکی از اولین موضوعاتی که مربی در کلاس پیانو چه حضوری چه مجازی به آن می‌پردازد، اهمیت وضعیت بدن است.

آن‌ها آموزش می‌دهند که چگونه به درستی روی نیمکت بنشینید و مچ دست خود را چطور قرار دهید. باید این موضوع را جدی بگیرید و در هنگام تمرین آن‌ها را در نظر داشته باشید.

5.    نادیده گرفتن تمرین‌ها در خانه

روزهایی هستند که اصلا انگیزه انجام تمرین‌ها را ندارید. این موضوع واقعیت دارد؛ حتی اگر واقعا از نواختن پیانو لذت می‌برید و به موسیقی علاقه زیادی دارید. اما همیشه خود را ملزم کنید که تمرین‌ها را انجام دهید. این کار باعث می‌شود مهارت‌هایی را که داشته‌اید از دست ندهید.
برای جلوگیری از این اشتباه رایج در نواختن پیانو اگر احساس خوبی ندارید یا خسته هستید، سعی کنید به مدت نیم ساعت به موسیقی پیانو گوش دهید یا نت‌هایی را که یاد گرفته‌اید، مرور کنید. استمرار و پایبندی به تمرین‌ها را فراموش نکنید.

6.    تمرین کردن در سطح مهارتی بالاتر یا پایین‌تر از مهارت خود

یادگیری پیانو مرحله به مرحله است. پیشرفت و رفتن به مرحله بعدی یادگیری پیانو باید با توجه‌به سطح مهارت فرد اتفاق بیفتد. از این گذشته، نباید برای مدت زیادی صرفا در یک سطح بمانید و مهارت‌های خود را در یک سطح نگه دارید.
نباید به تمرین پیانو در یک قطعه از موسیقی بپردازید که خیلی بالاتر از سطح مهارت فعلی شما است. این کار شما را ناامید می‎‌کند و نهایتا از ادامه یادگیری دلسرد می‌شوید. اینجاست که حضور چهره به چهره یا آموزش مجازی پیانو می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند! یک مربی آموزش‌دیده دقیقا می‌داند که چه زمانی باید به مجموعه تمرین‌ها شما را سوق بدهد و به‌صورتی مستمر شما را رو به جلو نگه دارد، اما نه به‌گونه‌ای که طاقت فرسا باشد.

اجرا نکردن در مقابل دیگران

7.    اجرا نکردن در مقابل دیگران

برای خیلی از مبتدیان، اجرا در مقابل دیگران احتمالا آن‌ها را عصبی می‌کند. این ترس و اضطراب بخشی کاملا طبیعی از فرآیند یادگیری است، اما نباید بگذارید این موضوع حال خوب را از شما بگیرد. یکی از بهترین احساساتی که یک نوازنده می‌تواند تجربه کند، هیجان اجرا در مقابل تماشاچیان است.
با این‌حال لازم نیست برای اولین بار در برابر جمعیت زیادی از غریبه‌ها قرار بگیرید. برای برطرف‌کردن اشتباه رایج در نواختن پیانو این کار را امتحان کنید: از چند نفر از اعضای خانواده دعوت به‌عمل آورید تا اجرای شما را در خانه یا یک محیط صمیمی دیگر ببینند.
اینجا می‌تواند نقطه شروع باشد تا بتوانید بعدا اجراهای رسمی‌تری را برگزار کنید. هر چه بیشتر از این اجراها داشته باشید، کار برای شما آسان‌تر می‌شود.

وجود مجموعه‌ای اشتباه رایج در نواختن پیانو در مسیر یادگیری کاملا طبیعی است. مهم تشخیص آن‌ها و تلاش برای از بین‌بردن آن‌ها خواهد بود. برطرف‌نکردن این اشتباهات شما را عقب نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد پیشرفت داشته باشید و این امر شما را ناامید می‌کند. بنابراین، برای لذت‌بردن از یادگیری باید تمرین‌ها را به‌درستی انجام دهید و از مربیان حرفه‌ای که نکات مهم را به شما گوشزد می‌کنند کمک بگیرید.

7 اشتباه رایج در نواختن پیانو

7 اشتباه رایج در نواختن پیانو

گرد آورنده :

seo

مقالات مشابه

دانستن نکات سنتور نوازی برای افراد فعال در این زمینه بسیار حیاتی است تا بتوانند به یک نوازنده بهتر تبدیل شوند. تمرکز بر این نکات به هنرجوها کمک می‌کند تا با استفاده از بهترین روش‌ها، مهارت‌های نوازندگی خود را بهبود بخشند. سنتور، یک ساز زهی زخمه‌ای و سنتی است که صدایی گوش‌نواز دارد. در ادامه،...
سیم‌های سه تار پس از مدتی در اثر مجاورت با هوا و مخصوصا در رطوبت بالا اکسید می‌شوند و حالت کشسانی خود را از دست می‌دهند. در این حالت دیگر در کوک درست قرار نمی‌گیرند، طنین مطلوب را از دست می‌دهند و به مرور در نواختن سه تار اختلال ایجاد می‌کنند. برای رفع این مشکل،...
آموزش گیتار برای افراد مبتدی و کودکان معمولا با آکوردهای ساده‌تری آغاز می‌شود. این نکته شامل یادگیری آکوردهای ماژور و مینور ابتدایی است که G Major، C Major، D Major، A Minor از جمله آن‌ها هستند. این آکوردها انتخاب‌های مناسبی برای آغاز یادگیری مبتدیان هستند؛ زیرا پوزیشن دست آن‌ها ساده است و این افراد را...
پیانو یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازهای موسیقی است که از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بررسی تاریخچه پیانو یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین موضوعات مرتبط با سازهای موسیقی است. این ساز برخلاف سایر سازهای کیبوردی، قدرت اجرای دینامیک را به نوازنده می‌دهد. شما می‌توانید با فشار دادن کلیدهای پیانو، سیم‌های فلزی...
حذف صدای خواننده از آهنگ دلایل مختلفی دارد از جمله درست‌کردن یک بیت کارائوکه برای آواز خواندن و استفاده از آن در یک کلیپ یا تیزر. شاید هم به‌عنوان یک نوازنده، مایل هستید روی نسخه‌ای از آهنگ که صدای ساز مورد نظرتان از آن حذف شده است، بنوازید. ابزارها و برنامه‌هایی برای حذف صدای خواننده...
اگر به‌دنبال یک گیتار جدید برای شروع مسیر موسیقی خود هستید، احتمال دارد با انتخاب بین گیتارهای C40 و C70 از کمپانی یاماها مواجه شوید. این دو مدل از خانواده گیتارهای سری C محسوب می‌شوند و توسط افرادی که در دنیای گیتار مسلط هستند، برای خرید توصیه شده است. اما چه تفاوت‌هایی بین C40 و...
در این گفتار به این پرسش پاسخ خواهیم داد که “هوش موسیقی چیست؟” این هوش یکی از انواع هوش‌های چندگانه است که هوارد گاردنر در کتاب “چارچوب ذهن” مطرح می‌کند. علی‌رغم تصور عمومی و ساده‌انگاری در این‌باره، شکوفایی مهارت‌های موسیقیایی هر فرد هم نیاز به استعداد و هوش موسیقی دارد و متکی بر تلاش بلند‌مدت...
هوش موسیقی شکل منحصربه‌فردی از هوش و یکی از انواع هوش گاردنر و شامل درک شکل‌های مختلف بیان موسیقی و لحن، ریتم و صدای زیر و بم است. هوش موسیقی به مهارت در اجرا، آهنگسازی و درک الگوهای موسیقی اشاره دارد. هوش موسیقی کودکان اغلب در سیستم‌های آموزشی سنتی نادیده گرفته می‌شود. با این‌حال، بخش...