چگونه صدای آواز خود را تقویت کنیم؟

How to strengthen your singing voice?

برای برخی افراد، آواز خواندن استعدادی ذاتی است. برخی دیگر بی‌نیاز از کلاس و مربی نیستند. در هر حال، تقویت صدای آواز خواندن در همه موارد ضروری است. شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزش آوازخوانی، سطح مهارت خود را ارتقا دهید.

چه مدت تمرین در طول روز کافی است؟

چه مدت تمرین در طول روز کافی است؟

به طور معمول، 15 تا 30 دقیقه در روز، بدون اینکه خود را تحت فشار قرار دهید، تمرین کنید. خوانندگان سطح پایین‌تر از افزایش زمان تمرین به 30-60 دقیقه در روز با تمرکز بر اصلاح تکنیک‌ها، مقیاس‌ها یا آهنگ‌های خاص سود ‌می‌برند. تمرین روزانه تارهای صوتی را تقویت می‌کند، دامنه صوتی را بهبود می‌بخشد و لحن بهتری ایجاد می‌سازند. اگر برنامه روزانه ندارید، با مربی آواز کار کنید تا به شما برنامه‌ بهتری بدهد.

تقویت صدای آواز

روش‌های متعددی برای تقویت صدا هنگام آواز خواندن وجود دارد که عبارتند از:

گرم کردن صدا قبل از آواز خواندن

درست مانند هر فعالیت بدنی، آواز خواندن برای جلوگیری از فشار و آسیب، نیاز به گرم‌کردن دارد. گرم نکردن تارهای صوتی در طول زمان منجر به آسیب می‌شود. آماده‌سازی اولیه می‌تواند به افزایش استقامت تارهای صوتی کمک کند. قبل از شروع به آواز خواندن، چند تمرین صوتی اولیه انجام دهید تا صدای خود را آماده سازید. برای گرم‌کردن تارهای صوتی می‌توانید تکنیک‌های زمزمه‌کردن و لیپ تریل را امتحان کنید.

تمرین منظم 

تمرین مداوم برای بهبود مهارت‌های آواز خواندن ضروری است. تمرین آواز به هماهنگ‌کردن ماهیچه‌های حنجره و در نتیجه، به یکنواخت‌شدن لحن صوتی و تنظیم عضلات گلو کمک می‌کند و صدای آواز شما را بهبود می‌بخشد. بنابراین برنامه‌ای بسازید و به آن پایبند باشید. 

تمرین با خودکار

تقویت ماهیچه‌های صورت در تقویت صدای آواز خواندن ضروری است و می‌توانید ماهیچه‌های صورت را با استفاده از خودکار تقویت سازید. این تکنیک، از جمله مهم‌ترین تمرینات برای تقویت صدا است؛ باید خودکار را به حالت افقی بین دندان‌های خود قرار دهید و در همان حال شروع به صحبت‎کردن کنید. باید لب‌ها بیشتر از حالت معمولی باز و بسته شوند تا صحبت‌هایتان قابل‌ فهم باشند.

تمرین مشدد خوانی 

یکی از تکنیک‌های تقویت عضلات فک، تمرین مشدد خوانی است و باید جمله‌ای برگزینید و جوری آن را بیان کنید که انگار تمام کلمات و حروف آن جمله تشدید دارند. این حرکت را روزانه به مدت پنج دقیقه و در مدت چهار هفته تمرین کنید.

خودآموزی

در واقع، آواز خواندن مهارتی است که اکثر مردم می‌توانند آن را توسعه دهند، حتی اگر صدای چندان خوبی نداشته باشند. اگرچه نمی‌توان نقش مربی آواز را نادیده گرفت، برخی علاقه‌مندان به آواز خوانی امکانات کافی برای شرکت در کلاس‌های حرفه‌ای ندارند. قابل توجه است که تعداد زیادی از خوانندگان مشهور هنر خود را از طریق خودآموزی تقویت کرده‌اند.

ضبط کردن آواز خواندن 

ضبط کردن آواز خواندن 

ضبط صدای خود در حین آواز خواندن به شما کمک می‌کند تا اشتباهات خود را تشخیص دهید و آن‌ها را اصلاح کنید. با گوش‌دادن به صدای ضبط‌شده خود، می‌توانید عملکرد خود را بهبود بخشید و مشخص کنید که چه زمانی از حالت کوک خارج شده‌اید. به صدای خود گوش دهید و نقاطی که نیاز به پیشرفت دارند را شناسایی کنید.

توجه به بازخورد دیگران 

بازخورد دیگران می‌تواند به شما در تقویت صدای آواز خواندن کمک کند. از دوستان، اعضای خانواده یا مربی آواز بخواهید که به آواز شما گوش دهد و به شما بازخورد ارائه کند. انتقاد سازنده می‌تواند به شما امکان دهد تا زمینه‌های بهبود را بشناسید و روی آنها کار کنید.

بهبود تنفس 

تنفس بخش ضروری آواز خواندن است. تارهای صوتی تا حدی توسط هوایی که از ریه‌های ما خارج می‌شود فعال خواهند شد. تکنیک‌های صحیح تنفس به شما کمک می‌کنند صدای خود را بهبود ببخشید و نت‌ها را برای مدت طولانی‌تری ادا کنید. 

تمرینات تنفس عمیق و تنفس دیافراگمی را برای بهبود تنفس خود انجام دهید. شما می‌توانید یک پر را با نیروی نفس خود در هوا نگه دارید. سپس با حفظ جریان هوای ثابت، پر را تا حد امکان شناور سازید. این کار 15 دقیقه در روز کافی است. شما باید به‌آرامی عمل بازدم را انجام دهید و سر خود را به سمت راست خم کنید. لحظه‌ای در این حالت بمانید، سپس همین کار را در سمت چپ تکرار کرده و این تمرین را چند بار انجام دهید.

تمرین شمارش اعداد 

در تمرین شمارش اعداد، دم را بگیرید و در بازدم یک سری اعداد را بیان کنید. این تمرین یکی از راه‌های تقویت صدای آواز خواندن است و به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  • اولین دم را بگیرید و در بازدم با صدای بلند عدد یک را بیان کنید.
  • دومین دم را بگیرید و در بازدم با صدای بلند اعداد یک و دو را بگویید.
  • سومین دم را بگیرید و در بازدم با صدای بلند اعداد یک، دو و سه را بیان کنید.

 این تمرین را تا عدد 12 انجام دهید و در روزهای بعد اعداد را افزایش دهید. 

مشخص کردن رنج و وسعت صدا

مشخص کردن رنج و وسعت صدا

خواندن آهنگی که در رنج صدای شما نیست، فشار زیادی به صدا و حنجره وارد می‌کند و به این دلیل، باید رنج صدای خود را مشخص کنید. برای رسیدن به رنج‌های بالای صدا، باید تمرین شما متمرکز بر صداهای تولیدی “ترکیبی” باشد. 

همراهی با دیگران در آواز خوانی

آواز خواندن با دیگران به شما به طرق مختلف یاری می‌رساند. همخوانی با دیگران به شما در هماهنگ‌سازی، زمان‌بندی و ترکیب صدای خود با دیگران کمک می‌کند. به یک گروه کر یا خوانندگی بپیوندید تا تجربه بیشتری کسب کرده و از خوانندگان دیگر بیاموزید.

یادگیری تئوری موسیقی 

یادگیری تئوری موسیقی می‌تواند به شما در درک ساختار موسیقی و نحوه خواندن نت کمک کند. این دانش به شما امکان می‌دهد آهنگ‌ها را بهتر تفسیر کنید، ریتم را بهبود بخشید و ارتباط بین عناصر مختلف موسیقی را بفهمید. اگر به‌دنبال ارتقا سطح موسیقی و آواز فرزند خود هستید، برای ثبت نام در کلاس آموزش آواز کودکان اقدامات لازم را انجام دهید.

شرکت در کلاس‌های آواز 

شرکت در کلاسهای آواز 

گاهی اوقات، حتی پس از تمرینات سخت، ممکن است پیشرفت چندانی احساس نکنید. برای اصلاح این وضعیت، باید در کلاس‌ آواز شرکت کنید! با کمک یک معلم آواز، به سرعت پیشرفت زیادی خواهید کرد و به یک خواننده برجسته تبدیل خواهید شد! مربی آواز به شما کمک می‌کند صدای خود را آزاد و آواز خواندن را بهبود بخشید.

دیگر نکات مهم

  • هنگامی که آواز می‌خوانید، ماهیچه‌های گلو فشار زیادی تحمل می‌کنند و هیدراته نگه‌داشتن آنها بسیار مهم است. البته برای چنین مواقعی، آب سرد توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم آب با دمای اتاق را برگزینید.
  • مراقب غذاهای خود باشید. باید از مصرف لبنیات خودداری کنید، زیرا با تمرین آواز خواندن ناسازگار است. با مصرف نکردن لبنیات، تارهای صوتی ریلکس می‌شوند و می‌توانید به آواز خواندن ادامه دهید! 

غذاهای پر ادویه و شور به غشای بیرونی تارهای صوتی آسیب وارد می‌کنند و احتمال دارد دچار پارگی آنها شوند. از دیگر عوارض اینگونه غذاها تحریک بیش‌ازحد اسید معده است که به نوبه خود بر روی تنفس تاثیر خواهد گذاشت.

  • اهمیت عضلات شکم را فراموش نکنید. هنگام یادگیری آواز، از عضلات شکم خود نیز استفاده خواهید کرد. بنابراین مهم است که بالاتنه خود را به سمت بالا بکشید تا برای تن‌های بالاتر آماده شوید.
  • هنگام آواز خواندن، مطمئن شوید که پشتتان صاف است؛ باید سروگردن خود را صاف نگه دارید و شانه‌ها به سمت پایین باشد.
  • دخانیات را کنار بگذارید زیرا دود سیگار گام صدا را نیم پرده پایین می‌آورد و تارهای صوتی را ضعیف می‌کند. آسیب به ریه به‌دلیل استعمال سیگار و قلیان مانع از نفس‌کشیدن هنگام خوانندگی می‌شود.

در آخر، فراموش نکنید که کیفیت صدای شما بسیار مهم‌تر از رنج صدای شما است، زیرا مخاطبین بیشتر عاشق صدای شما خواهند شد. برای آنها مهم نیست که توانایی خواندن چه نت‌هایی را دارید. هیچوقت کیفیت صدایتان را به‌دلیل کمیت و وسعت صدا کاهش ندهید.

جمعبندی

آواز خواندن مهارتی است که نیاز به تمرین و پشتکار دارد. با اجرای این نکات می‌توانید توانایی‌های خوانندگی خود را بهبود ببخشید و با تقویت صدای آواز به پتانسیل کامل خود برسید. آواز خواندن با تنفس و ماهیچه‌ها پیوند نزدیکی دارد، بنابراین انجام حرکات کششی روزانه برای آماده سازی عضلات گردن بسیار مهم است. 

چگونه صدای آواز خود را تقویت کنیم؟

چگونه صدای آواز خود را تقویت کنیم؟

گرد آورنده :

seo

مقالات مشابه

حذف صدای خواننده از آهنگ دلایل مختلفی دارد از جمله درست‌کردن یک بیت کارائوکه برای آواز خواندن و استفاده از آن در یک کلیپ یا تیزر. شاید هم به‌عنوان یک نوازنده، مایل هستید روی نسخه‌ای از آهنگ که صدای ساز مورد نظرتان از آن حذف شده است، بنوازید. ابزارها و برنامه‌هایی برای حذف صدای خواننده...