انتخاب ساز مناسب برای کودکان

Choosing correct instrument for children

آموزش ساز موسیقی را می‌توان در هر سنی شروع کرد، اما انتخاب سازی که رشد کودک را پشتیبانی می‌کند همیشه گزینه ارجح‌تری است. اگر به‌دنبال انتخاب ساز مناسب برای کودکان خود هستید، باید مراقب این موضوع باشید و عجله نکنید. شروع یادگیری موسیقی در سنین پایین می‌تواند برای رشد آنها از بسیاری جهات مفید باشد. اما یادگیری موسیقی با انتخاب ساز مناسب شروع می‌شود.

کدام ساز برای کودکان مناسب است؟

اگرچه مدل‌های سازی برای کودکان وجود دارد که می‌توان در طول آموزش موسیقی از آنها استفاده کرد. اما آنها از اولین انتخاب‌های والدینی نیستند که می‌خواهند فرزندانشان نوعی ساز را با موفقیت و با لذت بنوازند.  شروع یادگیری یک ساز موسیقی در سن مناسب خواهد توانست تاثیر قابل‌توجهی بر رشد موسیقی کودک داشته باشد. 

درحالی‌که برخی از کودکان احتمال دارد در سنین پایین به موسیقی علاقه نشان دهند، برخی دیگر شاید تا اواخر زندگی اشتیاق به موسیقی پیدا نکنند. بهترین سن برای شروع یادگیری یک ساز موسیقی بسته به هر کودک متفاوت است، اما اکثر کارشناسان می‌گویند که از سن چهار تا هفت سالگی یادگیری را شروع کنید. 

در این سن، کودکان مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست برای شروع نواختن ساز را به اندازه کافی توسعه داده‌اند. آنها در سنی هستند که خواهند توانست برای مدت طولانی‌تری تمرکز کنند و اطلاعات جدید را راحت‌تر به‌خاطر بسپارند.

در انتخاب ساز مناسب برای کودکان  اهمیت دارد که علایق و شخصیت آنها را در نظر بگیرید. برخی از کودکان از نواختن سازهایی مانند پیانو یا گیتار لذت می‌برند، درحالی‌که برخی دیگر به سمت سازهای منحصربه‌فردی مانند طبل کشیده می‌شوند.

انتخاب ساز پیانو برای کودکان

پیانو

آموزش پیانو یکی از سازهایی محسوب می‌شود که باید به‌خصوص از سنین پایین شروع شود. یکی از مهم‌ترین دلایل برای شروع نواختن پیانو در سن کم این است که عضلات انعطاف‌پذیر و توانایی درک کودک برای پیانو کاملا مناسب خواهد بود. 

مشخص است که حافظه منطقی و توانایی‌های درک بچه‌هایی که در کلاس پیانو برای کودکان شرکت می‌کنند بسیار بهبود می‌یابد. این ساز برای آموزش موسیقی به کودکان بین 4 تا 6 سال ایدهآل محسوب می‌شود. کودکان با آموزش پیانو هماهنگی دست، پا و چشم خود را بهبود می‌بخشند.

انتخاب ساز کوبه ای برای کودکان

ضربی و کوبه‌ای

وقتی صحبت از انتخاب ساز مناسب برای کودکان می‌شود، اولین آلاتی که برای کودکان به ذهن می‌رسد سازهای کوبه‌ای هستند. سازهای کوبه‌ای برای پرورش حس ریتم در کودک بسیار تاثیرگذار خواهند بود. در واقع یکی از آلات موسیقی مناسب برای کودکان قبل از آموزش ساز در مدرسه موسیقی یا مهدکودک شامل سازهای کوبه‌ای می‌شود. 

ازآنجایی‌که انواع مختلفی از سازهای کوبه‌ای وجود دارند، این ساز را باید متناسب با محدوده سنی کودکان انتخاب کرد. امکان روی‌آوردن به انواع دیگر سازهای کوبه‌ای در سنین بعدی وجود دارد. کودکانی که آهنگ‌های موردعلاقه خود را با سازهای کوبه‌ای همراهی می‌کنند، توانایی خود را برای حفظ ریتم به بهترین شکل ممکن رشد می‌دهند.

انتخاب ساز گیتار برای کودکان

گیتار

یکی از محبوب‌ترین ساز موسیقی در بین کودکان گیتار است. شرکت در کلاس آموزش گیتار کودک برای رشد عضلات کوچک و هماهنگی دست و چشم بسیار خوب عمل می‌کند، زیرا کودکان در نواختن این ساز، نیاز به استفاده از هر دودست با هم دارند.

 گیتار باتوجه‌به قد کودکان قابل سفارش خواهد بود. کودکان این امکان را دارند تا از سن چهار تا پنج سالگی شروع به آموزش گیتار کلاسیک کنند.

انتخاب ساز ویولن برای کودکان

ویولن

محدوده سنی ایده‌ال برای آموزش این ساز در کلاس ویولن برای کودک بین 6 تا 13 سال است. با اینحال، برای شروع آموزش ویولن مانند سایر سازها محدودیت سنی وجود ندارد. یادگیری نواختن این ساز نسبت به سایر سازها فرآیندی پر زحمت‌تر خواهد بود.

آموزش ویولن به کودکان شما این فرصت را می‌دهد که به‌طور جدی حافظه و مهارت‌های حرکتی خود را توسعه دهد. به‌هرحال برای شروع نواختن ویولن، کودک باید به توانایی‌های لازم برسد. شرکت در کلاس‌هایی که به کودکان به‌صورت تخصصی آموزش موسیقی می‌دهند، خواهند توانست در رشد علاقه‌مندی کودک موثر باشد.

نکات مهم در انتخاب ساز مناسب برای کودکان

ده‌ها فاکتور وجود دارد که باید هنگام انتخاب ساز برای کودک خود در نظر بگیرید. نکات زیر می‌تواند به والدینی که نیاز به راهنمایی دارد کمک کند تا ساز مناسبی را بیابد که کودک با آن بماند، از آن لذت ببرد و آن را بیاموزد.

  • انتخاب ساز مناسب برای فرزند شما برای ایجاد یک رابطه طولانی‌مدت با موسیقی بسیار مهم است. علاوه‌بر محبوبیت ساز، نیاز به درنظرگرفتن سن، ویژگی‌های فیزیکی، تجربه موسیقی گذشته، علایق و مهارت‌های اولیه کودک خواهد بود.
  • وقتی بچه‌ها هیچ علاقه‌ای نسبت به ساز خاصی ابراز نمی‌کنند، انتخاب آن بر اساس سن اشکالی ندارد. 
  • اگرچه احتمال دارد کودک شما در مورد یک ساز هیجان‌زده باشد، اما لزوما به این معنی نیست که امروز برای او ساز مناسبی است. ملاحظاتی مانند قامت کودک توانایی آن‌ها را برای شروع راحت با سازهای خاص محدود خواهد کرد یا افزایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، سازهای زهی مانند ویالن در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند تا کودکان بتوانند در سنین پایین با یک نسخه «مینی» از ساز شروع کنند. 
  • در نهایت، اهمیت دارد که هنگام انتخاب ساز مناسب برای کودکان بودجه خود را در نظر بگیرید. برخی از سازها، مانند پیانو بسیار گران هستند.

انتخاب ساز مناسب برای کودکان تصمیم مهمی است که نیازمند توجه دقیق به سن، علایق، سبک یادگیری و بودجه دارد. با درنظرگرفتن این عوامل، این امکان را دارید تا به کودک خود کمک کنید تا سازی را برگزیند که یادگیری و نواختن برای او لذت‌بخش و مفید باشد. با ساز مناسب، کودک شما عشق مادام‌العمر به موسیقی را در خود پرورش می‌دهد و مهارت‌های ارزشمندی را به‌دست می‌آورد که برای او در تمام زمینه‌های زندگی مفید خواهد بود.

انتخاب ساز مناسب برای کودکان

انتخاب ساز مناسب برای کودکان

گرد آورنده :

seo

مقالات مشابه

برای آن دسته از هنرجویانی که قصد یادگیری پیانو به صورت خودآموز را دارند؛ هیچ چیز به اندازه دسترسی به منابع خوب و قابل اعتماد حیاتی نیست. در این منابع از متد و شیوه‌های اصولی و آزمایش شده برای آموزش پیانو استفاده می‌شود. بنابراین شما در مراحل ابتدایی یادگیری می‌توانید با جزئیات پیانو نواختن را...
تاریخ موسیقی مملو از کودکان نابغه‌ای است که با استعدادهای خیره‌کننده خود، در سنین پایین و کودکی در دنیای موسیقی به شهرت رسیده‌اند. یک نمونه معروف از این کودکان ولفگانگ آمادئوس موتزارت است که در سن 6 سالگی توانست با هنر خود امپراطور اتریش را به وجد آورد. موتزارت در سن 10 سالگی مجموعه‌ای از...